Spring til indhold

Hvad er et godt team?

    team i god kommunikation

    På mange arbejdspladser går arbejdet ud på at løse forskellige og komplekse problemer. Derfor bliver der ofte sat tværfaglige teams op. De består af mennesker med forskellige kvalifikationer og evner. Nogle kan kode og arbejder som programmører. Andre kan lave strategier. Andre igen kan sørge for at projektet bliver løst indenfor den budgetramme, der er lagt. Andre igen tager sig af det kedelige såsom at sælge produktet. Og andre igen står helt i projektet baggrund – men udgør fundamentet for det: De administrerer og holder styr på alt, hvad der har med arkivering og kommunikation udadtil.

    Hold eller teams

    Kort sagt: Vi arbejder i teams. Men hvad er det, der bevirker, at nogle teams har succes og andre ikke har det? Vi skal vist lige spørge os selv: ”Hvad er et godt team?

    Et godt team er kort sagt en hold mennesker, der kan samarbejde omkring det at løse en specifik opgave, så løsningen bliver modtaget godt. Om det handler om at få en stor del af statens bureaukratiske veje digitaliseret eller om det handler om at udvikle et computerspil er ligegyldigt. Der skal forskellige kvalifikationer i spil.

    En af disse kvalifikationer er, at der skal findes konkrete løsninger: Bygges programmer, så borgerne kan få let adgang til at ansøge om fx de skattepapirer, de har brug for. Eller der skal måske laves flot grafik, så gamerne bliver ved med at se frem til næste opdatering af computerspillet. Eller der skal måske udvikles ny medicin. Men der skal også kommunikeres til offentligheden omkring projektet.

    I det ene tilfælde skal der måske laves en masse oplysningsarbejde til borgene om den nye service, som de kan nå via internettet. I det andet tilfælde skal der måske laves en masse marketing, som sigter på at få solgt computerspillet. I det tredje tilfælde skal det måske være meget målrettede kampagner, der sigter på at læger får oplysning om den nye medicin, der skal i spil.

    Processen med at udvikle et team

    I alle tilfælde bliver forskellige mennesker med forskellige kompetencer sat i sving. Hvis de skal kunne løse opgaven tilfredsstillende, så skal de blive til et godt team. Og hvad vil det sige: I mange tilfælde vil det sige, at de har været igennem en lang proces med teambuilding og udvikling. Den sigter nemlig på, at de dels kender hinanden godt – og respekterer hinanden. Dels sigter den også på, at de lærer at fungere effektivt i en gruppe, hvor de ved, de trygt kan fortælle om de problemer, de støder ind i. Det er fx vigtigt for en kommunikationsmedarbejder at vide, hvorfor et projekt bliver forsinket. Det vil sætte ham eller hende i stand til at forklare offentligheden hvorfor. Det vil fx også være værdifuldt for den, der har ansvaret for projektet økonomi, at vide, hvis der skal justeres i budgettet – i tide.

    Så for at svare helt kort på spørgsmålet: Hvad er et godt team?: Det er et hold mennesker, der har lært at samarbejde og som formår at give information om deres individuelle arbejdsopgaver, så alle er på linje med, hvor de befinder sig i processen mod at løse opgaven. Det er et hold mennesker, der er effektive – via god kommunikation internt. Der ligger altid en længere og specifik proces bag udvikling af teams på en arbejdsplads – men det er bestemt en indsats, der tjener sig hjem mange gange.